Identiteitskaart

Algemeen

U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente waar u woont. Hiervoor maakt u een afspraak en komt u persoonlijk langs. Na een week kunt u uw identiteitskaart afhalen. Ook hiervoor maakt u een afspraak.

Meenemen

Naar uw afspraak voor het vernieuwen of aanvragen van een identiteitskaart neemt u het volgende mee: 

  • Alle geldige en verlopen identiteitsbewijzen en paspoorten die u heeft;
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen;
  • Geld of een pinpas. U betaalt de identiteitskaart direct bij de aanvraag contant of via de pin.

Afhalen van uw identiteitskaart

Na een week kunt u uw paspoort afhalen. Hiervoor maakt u een afspraak. U moet uw identiteitskaart persoonlijk afhalen binnen 3 maanden na uw aanvraag. Komt u niet binnen 3 maanden, dan komt de identiteitskaart te vervallen.

Geldigheid identiteitskaart

Een nieuwe identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Een nieuwe identiteitskaart voor kinderen onder de 18 jaar is 5 jaar geldig.

Spoed

Als u de identiteitskaart snel nodig heeft kunt u een spoedaanvraag doen. U doet de aanvraag voor 14:00 uur. Meestal kunt u de identiteitskaart de volgende werkdag ophalen. Overleg dit met de medewerker die uw aanvraag in behandeling neemt. Voor een spoedaanvraag betaalt u een toeslag van € 52,95.

Identiteitskaart voor kinderen onder de 12

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Zij moeten zich kunnen legitimeren als ze naar het buitenland reizen. Dit geldt voor elk land van bestemming. Maar ook als zij zorg nodig hebben moeten ze een paspoort of identiteitskaart hebben. De leeftijd van het kind maakt niets uit. Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Wel is er altijd toestemming nodig. 

Toestemming bij aanvragen identiteitskaart

Is uw kind jonger dan 12 jaar? Dan is er toestemming nodig van de ouder(s) of verzorger(s) bij het aanvragen van een identiteitskaart. Er moet in ieder geval één ouder of verzorger bij de aanvraag aanwezig zijn. Kan één van beide ouders of verzorgers niet mee? Dan moet deze ouder of verzorger het toestemmingsformulier invullen. Dit formulier neemt u mee bij de aanvraag van de identiteitskaart + een kopie van een geldig identiteitsbewijs. De persoon die wel meekomt bij de aanvraag neemt ook een geldig identiteitsbewijs mee.

Meenemen naar uw afspraak voor een identiteitskaart voor een kind onder de 12

  • Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Eén van beide ouders of verzorgers moet meekomen.
  • Alle geldige en verlopen identiteitsbewijzen en paspoorten die u heeft.
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen.
  • Toestemming van beide ouders of de personen die het gezag hebben. Vul het formulier "Toestemming reisdocument minderjarige" in. Download het formulier hieronder.
  • Legitimatiebewijs of kopie legitimatiebewijs van beide ouders of de personen die het ouderlijk gezag hebben.
  • Geld of een pinpas. U betaalt de identiteitskaart direct bij de aanvraag contant of via de pin.

Alleen reizen met kinderen

Reist u met uw minderjarige kind(eren) naar het buitenland? En hebt u een andere achternaam dan zij? Dan hebt u een bewijs nodig dat u de ouder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Om problemen bij de grenscontrole te voorkomen kunt u een formulier meenemen. Met het toestemmingsformulier kan de achterblijvende ouder met ouderlijk gezag toestemming geven dat u alleen met uw kind naar het buitenland mag reizen.

Verklaring van toestemming reisdocument.pdf (PDF - 15kB) Toestemming voor reizen met minderjarige kinderen naar het buitenland.pdf (PDF - 336kB) Toestemming voor reizen met minderjarige kinderen naar het buitenland - Engels.pdf (PDF - 40kB)

Diefstal of vermissing

Bent u uw identiteitskaart kwijt of heeft iemand uw identiteitskaart gestolen? Hiervan moet u aangifte doen. Dit kan bij de gemeente. Wij maken voor u een “Verklaring van vermissing” op. Als u direct op reis moet kunt u een noodpaspoort aanvragen.

Verklaring van vermissing

Om een nieuwe identiteitskaart te kunnen aanvragen moet u een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude identiteitskaart tegen te gaan.

Identiteitskaart teruggevonden

Heeft u uw identiteitskaart teruggevonden nadat u aangifte heeft gedaan? Dan moet u de identiteitskaart inleveren bij de gemeente. De gemeente vernietigt de identiteitskaart om fraude en misbruik te voorkomen. U mag uw teruggevonden identiteitskaart dus niet meer gebruiken als legitimatiebewijs. Uw identiteitskaart staat als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. 

Let op: Het gebruik van een teruggevonden identiteitskaart is strafbaar.

Als iemand anders uw identiteitskaart heeft gevonden en heeft ingeleverd bij de gemeente vernietigen we het. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Huisbezoek

Bent u door gezondheidsproblemen of een beperking niet in staat om zelf naar het gemeentehuis te komen? Dan kunnen we in uitzonderlijke gevallen voor het aanvragen van een identiteitsbewijs u ook thuis bezoeken.

Als u gebruik wilt maken van een huisbezoek bel dan (0511) 71 70 00, optie 4. De medewerker van het klantcontactcentrum beoordeelt dan meteen of u hiervoor in aanmerking komt.

Vooraf regelen

Voor de afspraak van het huisbezoek heeft u zelf de volgende zaken al geregeld:

  • Alle geldige en verlopen identiteitsbewijzen en paspoorten die u heeft;
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen. Hiervoor maakt u zelf een afspraak bij de fotograaf. Sommige fotografen kunnen de foto ook bij u thuis maken;
  • Geld. U betaalt de identiteitskaart direct gepast contant bij de aanvraag.

Kosten

De kosten voor een identiteitskaart voor volwassenen zijn €55,50. Een identiteitskaart voor kinderen onder de 18 jaar is €30,35. Als u de identiteitskaart met spoed aanvraagt betaalt u een toeslag van €52,95.